Význam aminokyselin BCAA nejen při cvičení

Co jsou BCAA a kde je najdete?

Nejdříve trochu teorie: Leucin, izoleucin a valin jsou esenciální aminokyseliny s podobnou strukturou rozvětveného postranního řetězce, což jim vysloužilo označení aminokyselin s rozvětveným řetězcem (BCAA – Branched-Chain Amino Acids). Pro lidské tělo jsou nezbytné a mají společné membránové transportní systémy a enzymy pro metabolizaci aminových skupin a odštěpení oxidu uhličitého. BCAA jsou poměrně solidně zastoupeny v potravě, tvoří až 25 % celkového příjmu bílkovin (samozřejmě záleží na tom co jíte). Oproti ostatním esenciálním aminokyselinám se liší tím, že játra jim chybí enzymy nezbytné pro jejich katabolismus (oxidaci, rozklad). Po konzumaci bílkovinné stravy jsou BCAA nedostatečně metabolizovány v játrech, a tak se více než 60 % těchto aminokyselin dostává do krevního oběhu a dále do svalů, kde jsou zpracovány mitochondriemi. BCAA pak poskytují energii pro fyzický výkon – nejen v svalové hmotě během tréninku, ale i pro mozek, srdce, játra či ledviny během stresových situací. 

Mladý svalnatý muž cvičí s činkami


Suplementace BCAA?

Aminokyseliny jsou základní stavební jednotkou proteinů, které tvoří svalovou hmotu a jsou esenciální pro optimální fungování lidského těla. Organismus je sám nedokáže produkovat, a proto jsme závislí na jejich příjmu z potravy nebo doplňků stravy. Pro sportovce jsou aminokyseliny neocenitelné, protože při fyzické aktivitě tělo čerpá energii, přičemž přibližně 10 % této energie pochází z aminokyselin. To znamená, že během cvičení tělo využívá aminokyseliny z existující svalové hmoty. V tomto kontextu vstupují do hry BCAA jako klíčový faktor. Když doplníte aminokyseliny před tréninkem, tělo může využít tyto externě dodané aminokyseliny a šetřit tak své vlastní zásoby. Tímto způsobem chráníte svou svalovou hmotu, což je zejména v období redukce kalorií klíčové, protože svaly jsou v tomto období náchylnější k odbourávání během fyzické aktivity. Zároveň se zlepšuje syntéza proteinů, což znamená, že bílkoviny, které po tréninku přijmete, jsou lépe zpracovány a vaše svaly jsou připraveny pro další růst. BCAA mají také pozitivní vliv na regeneraci a růst svalů. Jejich pravidelné užívání vám může pomoci dosáhnout optimální fyzické kondice a podpořit vaše sportovní cíle.

mladý pár cvičí s těžkým míčem


Dávkování BCAA

Pokud jde o dávkování, obecně se doporučuje mezi 7-12 g BCAA denně, přičemž optimální množství závisí na vaší tělesné hmotnosti. Drobnějším jedincům postačuje nižší dávka, zatímco muži s větší svalovou hmotou mohou potřebovat vyšší dávky. Každý doplněk stravy by měl označen popisem a doporučeným dávkováním, doporučujeme přihlédnout k těmto informacím. 

Je také možné aminokyseliny dodávat tělu po skončení tréninku, což zajistí dostatečný stavební materiál pro regeneraci svalů. Ačkoliv to není nezbytné, pokud máte vážné sportovní ambice a chcete svou svalovou hmotu vzít vážně, je vhodné tuto možnost zvážit.


Působení BCAA v bodech:

1. Podpora svalové regenerace:

BCAA jsou klíčové pro regeneraci svalů po tréninku. Leucin hraje důležitou roli při stimulaci svalového růstu, zatímco isoleucin pomáhá při rychlé regeneraci svalové hmoty. Valin pak chrání svalovou tkáň před poškozením během fyzické aktivity.

2. Zlepšení výkonnosti:

Studie ukázaly, že BCAA mohou pomoci zlepšit fyzickou výkonnost tím, že snižují únavu během cvičení. BCAA mohou také pomoci udržovat energii během dlouhodobého cvičení, což je klíčové pro sportovce provozující vytrvalostní sporty.

3. Snížení katabolismu svalů:

BCAA mohou pomoci snížit svalové odbourávání během intenzivního tréninku nebo období redukce kalorií. To znamená, že pomáhají udržovat svalovou hmotu i při náročných podmínkách.

4. Podpora hubnutí:

BCAA mohou pomoci při hubnutí tím, že snižují chuť k jídlu a podporují svalovou hmotu. Při hubnutí je důležité udržet svalovou hmotu, což pomáhá udržet metabolismus na vyšší úrovni. BCAA mohou být užitečné při podpoře svalové hmoty během diety.

5. Podpora imunitního systému:

BCAA hrají roli při posilování imunitního systému tím, že pomáhají produkci protilátek. Silný imunitní systém je klíčový pro celkové zdraví a odolnost proti nemocem.