Nootropika - koncentrace, učení, paměť, motivace, soustředění a mnohem více

Ať už jde o posílení mozkových schopností před důležitou zkouškou nebo o odvrácení ztráty paměti ve stáří, lidé používají nootropika z řady osobních i profesních důvodů. Bez ohledu na to, k čemu lidé nootropika používají, všichni sledují stejný cíl: udělat více práce a být efektivnější v co nejkratším čase. V posledních letech se proto zvýšila poptávka na prodej přírodních i syntetických nootropik po celém světě. Právě vás možná zajímá, jak můžete nootropika využít ve svůj prospěch a zlepšit svůj mentální výkon a soustředění.


Co jsou to vlastně nootropika?

Nootropika jsou sloučeniny, doplňky stravy nebo léky určené ke zlepšení kognitivních funkcí. Kromě toho, že nootropika zvyšují produktivitu, můžete být díky nim chytřejší a méně vystresovaní. Nootropika poskytují řadu kognitivních výhod, včetně rychlejší reakční doby, zvýšené bdělosti, lepší paměti a snížení mentální únavy a mozkové mlhy. Některá nootropika jsou také adaptogenní, což znamená, že pomáhají tělu zvládat stres.


Co vše nootropika umí?

  • Zlepšují krátkodobou i dlouhodobou paměť              
  • Zlepšují soustředění a udržení pozornosti
  • Podporují učení
  • Zlepší rozhodovací schopnosti 
  • Větší kreativitu
  • Podpoří schopnosti řešení problémů
  • Snižují reakční dobu
  • Snížují pocit únavy
  • Pocit větší energie a povzbuzují mysl
  • Podporují bdělost a ostražitost
  • Usnadňují pamatování nových poznatků
  • Zpomalují pracesy stárnutí mozku
  • Budete odolnější vůči stresu
  • Zlepšují náladu
  • Více motivace
  • Zvyšují mentální odolnost 

Doplňování hladiny nootropik

Nootropika sice mohou mít mnoho přínosů pro vaše mentální zdraví, neměla by se však používat jako náhrada zdravých návyků. Dostatek spánku, výživná strava a zvládání stresu jsou základem pro dosažení optimálního kognitivního výkonu. Jakmile člověk tyto změny zařadí do svého života, mohou mu nootropika posloužit jako další bonus pro zlepšení mentální bystrosti, snížení mentální únavy i pravděpodobnosti poklesu kognitivních funkcí souvisejících s věkem.


Seznam některých účinných nootropik

  • L-teanin a zelený čaj dokáže povzbudit a snížit psychické napětí

Zelený čaj je přirozeným zdrojem L-theaninu, běžného a účinného nootropika. Četné studie prokázaly, že L-theanin zvyšuje výkonnost pozornosti, zlepšuje spánek, zvyšuje reakční dobu a podporuje relaxaci. Mohl by být také terapeutický pro pacienty, kteří trpí vysokou úzkostí. Tyto přínosy souvisejí s neuroprotektivními účinky L-theaninu, což znamená, že dokáže obnovovat a regenerovat nervové buňky mnoha způsoby.

  • L-tyrosin

Tyrosin je jednou se základních aminokyselin, která základním kamenem pro tvorbu adrenalinu, noradrenalinu a dopaminu. Při nadměrném psychickém stresu dochází k deficitu nervových přenašeču tzv neurotransmiterů, snížení koncentrace a výkonnosti. L-tyrosin působí antikatabolicky, pomáhá udržet koncentraci a současně zlepšuje efektivitu vašeho výkonu. Podporuje mentální aktivitu, tvorbu vlastních endorfinů, proto celkově zlepšuje náladu a zvyšuje motivaci. Upravuje aktivitu mozku, potlačuje stresové a úzkostné stavy, naopak zvyšuje vitalitu.

  • Bacopa monnieri podpoří pamět a povzbudí náladu

Brahmi neboli Bacopa monnieri je základní bylinou ájurvédské medicíny. Podobně jako mnoho dalších přírodních nootropik je známo, že rostlina, její extrakt i izolované bakosidy podporují duševní výkonnost a zároveň snižují stres a mají také protizánětlivé účinky. Další výhodou je, že obsahuje adaptogeny, které bojují proti volným radikálům a oxidačnímu stresu, které jsou spojeny s mnoha nemocemi moderního životního stylu, včetně srdečních chorob, cukrovky a rakoviny.

  • Ženšen

Ženšen je jednou z nejstarších a nejoblíbenějších adaptogenních bylin. Pochází z tradiční čínské medicíny, je to dlouhý, světle hnědý kořen se zelenými listy a hořkou chutí. Dvěma nejoblíbenějšími odrůdami jsou ženšen americký (Panax quinquefolius) a asijský (Panax ginseng), které mají pozitivní vliv na imunitní systém. Může podporovat zdravou hladinu cukru v krvi a zvýšenou koncentraci, může pomáhat při menopauze, rakovině, krevním tlaku a srdečních chorobách. Protože ženšen je silná bylina, má schopnost vzájemně působit s jinými léky a nemusí být dobrou volbou pro osoby užívající některé léky, proto se před užíváním ženšenu jako doplňku stravy poraďte se svým lékařem.

  • Rhodiola Rosea

Rhodiola rosea obsahuje více než 140 účinných látek a má antidepresivní i protiúnavové účinky a v Rusku a Skandinávii se používá také k léčbě úzkosti. Její kořen lze využít v boji proti stresu, zvýšení sportovního výkonu a energie.

  • Ginkgo biloba

Svěží a listnatý ginkgo biloba je jedním z nejstarších žijících druhů stromů. Je to oblíbené přírodní nootropikum, které může mít pozitivní vliv na kognitivní funkce, úzkost a zvládání stresu. Studie navíc prokázaly, že užívání této byliny zmírňuje příznaky mírné kognitivní poruchy a Alzheimerovy choroby.

  • Alpha GPCa Cholin

Alpha GPC je přírodní doplněk stravy obsahující cholin. Cholinu si tělo vytváří jen velmi malé množství, které však nestačí k uspokojení potřeb člověka. Proto jej musíme získávat ze stravy nebo z cholinového doplňku. Cholin pomáhá na zvýšení energie, zlepšení paměti, zlepšení nálady a rychlost učení.

  • Fosfatidylserin se podílí na zachování kognitivních funkcí

Fosfatidylserin je přirozený fosfolipid, který je produkován v těle. Je důležitý pro správné fungování nervových buněk. Hladina fosfatidylserinu s postupujícím věkem klesá. Vyskytuje se v některých potravinách a je možné jej koupit i jako doplněk stravy. Zlepšuje krátkodobou paměť a schopnost učit se nové věci. Pomáhá například při poruchách pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Zpomaluje zhoršování kognitivních funkcí spojených se stárnutím, Alzheimerovou chorobou. Má pozitivní účinky při úzkostech, depresích, roztroušené skleróze a stresu. Podporuje lepší spánek, zlepšení nálady a pomáhá zvýšit výkonnost při cvičení.


Závěrem

Komplexní produkty, obsahuje synergicky fungující látky jsou nejlepší volbou pro užívání nootropik. Složky se mezi sebou navzájem doplňují a vy tak můžete jejich potenciál využít naplno. Ať už jde o zlepšení duševní výkonnosti, snížení rizika onemocnění nebo zvýšení odolnosti vůči stresu, přírodní nootropika nabízejí širokou škálu výhod pro celkovou pohodu a kognitivní kondici. Pochopení toho, jak tyto doplňky stravy zařadit do svého života, vám pomůže lépe porozumět svému zdraví a optimalizovat ho. Pokud cítíte, že vám často chybí mentální energie, špatně se soustředíte na práci či učení nebo máte potíže s pamětí, mohou vám nootropika pomoci. Mají totiž příznivý vliv na zdraví mozku a při dlouhodobém užívání dokážou zpomalit i jeho stárnutí. Pomáhají také snadněji zvládat stres a lépe fungovat i pod tlakem. komplexní produkt, který obsahuje synergicky fungující látky.